PageRank.cz > Marketing > 10 nejčastějších otázek při tvorbě webu
10 nejčastějších otázek při tvorbě webu

10 nejčastějších otázek při tvorbě webu

Plánujete redesign webu, nebo zbrusu nové stránky? Určitě máte plnou hlavu velkolepých plánů i otázek. Zeptali jsme se přední české digitální agentury AITOM, na co se jejich klienti nejčastěji ptají.

AITOM je internetová agentury sídlící v Praze. Vyvíjela webové stránky a aplikace například pro Nestlé, Unilever či Aquapalace, projekty z její dílny opakovaně získávají ocenění v prestižní soutěži WebTop100. AITOM je jednou z mála fullservisových agentur – to znamená, že nabízí komplexní služby počínaje analýzami, přes vývoj webových aplikací až po online marketing.

 1#Otázka: Potřebuji vůbec web? Spoustu firem funguje i bez něj. Web asi stojí hodně peněz

To je pravda, vývoj opravdu kvalitního webu může být drahá záležitost, ale to je i pronájem prodejny v obchodním centru nebo na frekventované ulici. Kvalitní webové stránky jsou investice jako kterákoli jiná.

Chápeme, že nikdo nechce investovat obrovské prostředky zbytečně. V AITOMu začínáme každý projekt vstupní studií. Analyzujeme potenciál trhu a pak se uvidí co dál.

1

 2#Otázka: Vstupní studie? To je hrozně hezké. Ale já bych chtěl web, proč se mám zdržovat nějakou studií?

Protože určitě chcete web, který vám bude vydělávat peníze a ne je z vás vysávat. Vstupní studie obsahuje celou řadu analýz – počínaje vaší cílovou skupinou, přes konkurenci až po stávající výsledky vašich online aktivit nebo uživatelský test stránek. Ověříte si, zda vůbec má smysl být online. Navíc vaše online podnikání dostane nový směr a celkovou strategii.

Krom toho víte, že webové stránky vytvoříte dobře, vaši zákazníci na nich budou jako doma a budou nakupovat. Není nic horšího než vytvořit web a za půl roku ho zase předělávat. To se vám se vstupní studií nestane.

3#Otázka: Není ta vstupní studie moc drahá? Mám s agenturami negativní zkušenost a bojím se spolupracovat s někým koho neznám.

Vstupní studie stojí od 15 do 70 tisíc korun, je to zlomek toho, kolik byste zaplatili za vývoj webu. Podobné vstupní analýzy by vám měla nabídnout každá kvalitní agentura. Navíc si agenturu během spolupráce na studii vyzkoušíte. Budete vědět, zda vám styl práce agentury vyhovuje. Vstupní studie vám zůstane, můžete si ji pak vzít jako zadání a dát ji vašemu internímu IT oddělení, chlubit se s ní konkurenci nebo ji dát komukoliv jinému.

4#Otázka: Ale já už mám zadání na web, vstupní studii jako zadání nepotřebuji. Chci přeci hezký, funkční web, který by měl obsahovat takové a takové prvky.

To je skvělé. Naši klienti mají často spíš představu, než zadání. Zadání takhle skutečně nevypadá. Zadání musí být přesné a konkrétní. Musíte vědět, co kde na webu bude, mít představu o vizuální podobě a rozmístění komponentů. Zadaní obsahuje wireframy, texty, cíle webu, strategii, někdy také manuál korporátní komunikace a grafiku.

 5#Otázka: Nevím jistě, na co bych si měl dát pozor ve smlouvě. Bojím se, že v ní na něco důležitého zapomenu.

My také nejsme právníci. Nesnášíme smlouvy o rozsahu románu, s malinkatými písmenky, které čtete s lupou. Smlouvu je samozřejmě potřeba si vždy pečlivě přečíst. Ve smlouvě si dejte pozor na tyhle věci:

exit plán – Co bude s webem, když budete chtít změnit agenturu. Definujte si ve smlouvě, že vám agentura musí dát veškeré přístupy a kompletní zdrojový kód. Potřebujete komplexní data nejen z kódu ale i reklamních účtů (například z Google Adwords).

termíny – ve smlouvě by mělo být uvedeno do kdy a za jakých podmínek agentura práci dokončí. A samozřejmě co se stane, pokud ne. Obvykle se jedná o finanční sankce. S tím souvisí i kompetence – víte přesně, kdo zodpovídá na vaší straně za dodání podkladů. Nominujte 1 osobu, která bude za veškerou komunikaci s agenturou zodpovědná. Velmi to usnadí komunikaci, když nemusíte řešit, koho vlastně oslovit. Vy ostatně také budete komunikovat jen s 1 osobou, svým projektovým manažerem.

6#otázka: Vy chcete obsah hned? Ale vždyť jsem ještě neviděl grafiku, nevím, kde co bude a jak. Obsah si zvládneme napsat sami. Psát přece umí každý.

Obsah je potřeba řešit co nejdříve. Rozložení komponent už znáte z wireframů ve vstupní studii. Ve vstupní studii jsme také detailně rozepsali strukturu webu. Víte přesně, kde na webu co bude a jakou to bude mít formu. Hezká grafika si totiž získá pozornost zákazníka, ale vaše texty jsou tím, co prodává.

Pokud nebudete řešit obsah už v první fázi, může se stát, že grafika nebude textům odpovídat a nebudou společně ladit. Což je něco, co uživatele zaručeně odradí.

Psaní pro web je trochu věda. Své podnikání znáte nejlépe vy, profesionální textař zase ví nejlépe, jak co napsat. Pokud si texty tvoříte sami, nechte si jej od něj zkontrolovat. Této službě se říká copyediting. Copywriter vezme vaše texty a pouze je upraví tak, aby splnili očekávání uživatelů a hodili se dobře na web.

7#: Ten návrh grafiky není špatný, ale modré tlačítko se nám nelíbí, mohlo by být zelené? Vlastní fotky asi dělat také nebudeme, vyberete nám něco ve fotobance.

Tlačítko vám agentura udělá, jaké budete chtít. Ale pokud vám vybrali modré, asi to má důvod. Třeba protože hezky vynikne, odpovídá barvám loga nebo protože četli grafický manuál vaší značky. Přemýšlejte nad tím, jak uvidí web vaši zákazníci. Pokud si nejste jistí, tak grafiku otestujte. Je důležité neustále přemýšlet nad tím, že web se musí líbit uživatelům.

Fotky z fotobanky použít můžete, ale už je použily stovky jiných webů. Zákazníci samozřejmě poznají modely a vykonstruované fotky. Nechcete být raději unikátní a osobití? Zvažte to. Když investuje 400 tisíc do nových stránek, možná by stálo za to najmout si fotografa za 5.

8# Marketing teď nebudeme řešit. Nejdřív dokončíme web.

Marketing ale musíte řešit ještě před spuštěním webu. Přinejmenším pokud, už máte nějaké PPC. Musíte PPC upravit tak, aby ve správný čas, začaly odkazovat na nový web. Navíc je důležité vědět, kde a jak se chcete propagovat. Podle toho lze optimalizovat SEO, doplnit web o sdílecí tlačítka na sociální sítě a celou komunikaci napříč všemi online kanály provázat.

2

9#: Nad hostingem jsem nepřemýšlel, mohl by být u nás na serveru?

Mohl. Ale bude lepší, pokud bude na serverech u vývojářů. Pokud se na webu něco rozbije, bude mít agentura na servery okamžitě přístup a může tak problém bez problémů odstranit. Pokud se musí vývojář připojit na jiný server, zdržuje ho to a vy mezi tím přicházíte o peníze. Umístění webu na kvalitní server stojí několik stovek. O tom, proč je výhodnější umístit web na servery vývojářské agentury si můžete přečíst zde.

10#: Proč bych měl web testovat. Vždyť je hotový a vypadá dobře?

Víte jistě, že se web bude líbit i vašim zákazníkům? Koneckonců je potřeba, aby oni byli nadšení a chtěli u vás nakupovat a trávit na vašich stránkách čas. Testováním zjistíte, jestli někde něco uživatelům nechybí. Ostatně testovat byste měli ideálně během celého vývoje. Od wireframů, přes grafiku až po hotový web. Základní testování a průzkumy můžete provádět i sami..

O autorovi zlak

Komentáře

Emailová adresa nebude publikována. Povinné pole jsou označena *

*

CommentLuv badge

Nahoru na stránku
Starší příspěvky:
Masivní rozvoj LinkedInu jasně ukazuje, proč být jeho součástí

Zatímco si většina sociálních sítí snaží nechat dveře otevřené dokořán pro každého, LinkedIn dokázal, že si i po 14 letech existence dokáže...

Zavřít