PageRank.cz > Marketing > Nicolas Vrba: Základy internetového marketingu v kostce
Nicolas Vrba: Základy internetového marketingu v kostce

Nicolas Vrba: Základy internetového marketingu v kostce

Pokud je něco, co zajímá každého podnikatele, pak je to způsob, jak získat nové zákazníky a zvýšit svůj zisk. Smutným ovšem pravdivým faktem je, že jakákoliv reklama či marketing může buď posunout váš byznys na úplně nový level, nebo vás naopak může zcela zničit. Dnes si blíže ukážeme zákoutí reklamy na internetu, a jak by se k ní mělo správně přistupovat tak, abyste z ní vy i vaše firma nebo značka profitovali.

Provázet nás bude dotazy Nicolas Vrba, konzultant, který se internetovému marketingu věnuje úspěšně již řadu let. Poslední 2 roky je aktivní především v pražské digitální agentuře Fresh Services, která vytváří profesionální webové prezentace, a pro jejíž klienty (mezi které patří například stavební kolos Metrostav, ERGO Pojišťovna, populární vysavače Rainbow aj.) aktivně spravuje a navrhuje reklamní kampaně. Kromě toho se soukromě věnuje dalším vybraným klientům a investuje do svých vlastních projektů.

Otázka: První a možná nejdůležitější otázka. Myslíš, že je online marketing vhodný pro každou firmu, nebo pro každý produkt?

Nicolas Vrba: Rozhodně ne. To, zda je reklamní kampaň na internetu pro klientovo podnikání vhodné, patří k první věci, na kterou je třeba v úvodní diskusi přijít. Záleží tu na ohromně moc faktorech. Obor, v jakém se daný člověk pohybuje, ceny jeho produktu nebo služby a celková marže z nich, konkurence na trhu – a v neposlední řadě samozřejmě rozpočet, který je klient ochotný do marketingu investovat. To ale samozřejmě není zdaleka vše.

O.: Když mluvíš o rozpočtu, jaký je podle tebe ideální pro takovou investici?

N.V.: Záleží na tom, jaké má klient cíle. Pak jestli se jedná o zavedenou společnost s dobrou reputací (nebo naopak špatnou) nebo úplně nový byznys. A samosebou i na konkurenci, jakou má.

Velmi hrubě řečeno, budete-li chtít získat nové zákazníky pro místního zubaře nebo třeba podlaháře v Plzni, je to diametrálně odlišné od případu, kdy chcete propagovat cestovní pojišťovnu nebo právnickou kancelář s celonárodní působností.

SEO kampaně mohou klienta stát klasicky od nějakých 4 000 Kč do třeba 25 000 Kč měsíčně. Ale má-li klient větší ambice nebo velkolepější cíle, může SEO vyjít i na 100 – 200 000 Kč za měsíc. To už je ale opravdu extrém, přinejmenším pro mne.

U kampaní v PPC systémech záleží na klientovi, kolik chce investovat, ať už je to 5 000 Kč nebo 20 000 Kč, to je zcela na něm (a případně na oboru). V PPC kampaních si připlácí jen za mou osobní, hodinovou práci, což může být 1500 – 5000 Kč, více obvykle ne. Opět záleží na rozsáhlosti projektu.

O: Zmínil jsi dva druhy kampaní – SEO a PPC. Můžeš vysvětlit rozdíl?

N.V.: SEO znamená optimalizace webu pro vyhledávače. Když člověk hledá nové boty nebo rozvodového právníka, vyjede vám na Googlu či Seznamu spousta výsledků. Cílem SEO je dostat váš web mezi první výsledky tak, aby se vám tam lidé sami od sebe proklikávali, což vás nic nestojí.

PPC reklama je totéž, ale lidé se neproklikávají sami od sebe – vidí vaši reklamu většinou nahoře nebo vpravo po stranách. Jakmile kliknou, vy zaplatíte určitý poplatek. Může to být třeba 1 koruna. Ale také třeba 30 Kč v závislosti na oboru.

1

Rozdíl mezi nimi je v tom, že PPC vám přináší výsledky okamžitě a ze dne na den můžete mít na stránkách stovky lidí. SEO trvá většinou několik měsíců. Velkou nevýhodou PPC ale je, že přestanete platit a lidé přestanou chodit. U správného SEO k vám lidé začnou chodit sice později, ale většinou chodí ještě dlouho poté, co jste SEO kampaně přestali platit. Třeba ještě celé roky potom.

O: Kterou kampaň bys tedy doporučil více?

N.V.: To se takhle nedá říct. Ideální je, když má byznys prostředky na marketing v obou směrech. Pomocí PPC přivedete lidi ihned a můžete začít vydělávat, zatímco pracujete ještě na SEO, které vám za pár měsíců vytvoří nový zdroj návštěvnosti – takové návštěvnosti, kterou už platit nemusíte. Dohromady se to krásně doplňuje a většina úspěšných společností to takto i dělá.

Samozřejmě jsou i případy, kdy SEO nepřipadá v úvahu. Například když máte za měsíc nějakou konferenci, na kterou potřebujete dostat 50 lidí co nejdříve. Těžko byste to stihli jinak než PPC reklamou. Zkrátka jak tu opakuji stále, vždy je třeba zvážit okolnosti.

O: A jak taková kampaň třeba probíhá?

N.V.: V případě SEO je třeba nejdříve ze všeho prozkoumat konkurenční weby a klíčová slova, na které chce být klient vidět. Úkolem konzultanta je zde navrhnout takovou strategii, o které věří, že přinese úspěch. Následně se dělá analýza klientova webu, zda splňuje všechny nutnosti, a případně se podle toho upravuje. Jakmile je web připraven, začnou se budovat zpětné odkazy – to znamená prakticky publikování reklamních článků na různých serverech, aktivita na sociálních sítích a další.

V případě PPC se nejdříve také analyzuje trh a konkurence, vymýšlí se strategie a následně dojde k tvorbě reklamní kampaně. Vytvářejí se různé druhy PPC kampaní (vyhledávací, obsahová, remarketing apod.), různé sestavy inzerátů. Inzeráty se postupně upravují a optimalizují podle výsledků, které dosahují, a tím dochází i k optimalizaci poměru cena / výkon, kdy jde vždy samozřejmě o to, aby se dosáhlo maximum výsledků za co nejnižší cenu.

O.: Myslíš, že je možné, aby si člověk dělal takový marketing sám?

N.V.: Pokud s tím má člověk dobré zkušenosti, ví, co dělá, pak samozřejmě ano. V případě, že na to máte čas – ono to zabere času skutečně mnoho. Jak znám ale většinu klientů, ti na takové věci opravdu čas nemají. Proto si najímají lidi jako mě nebo nějakou agenturu. Něco takového bych ale nedoporučil jen kvůli času. Lidé, kteří se marketingem zabývají denně, mají mnohem větší potenciál v dosažení lepších výsledků už jen proto, že se nezaobírají jinými věcmi. V případě SEO je pak úplně nejlepší obrátit se na profesionála, protože tam lze pokazit mnoho a jen velmi těžko se z toho dostáváte. U PPC lze samozřejmě také cokoliv zkazit, ale tam jen přijdete o investovanou částku. Při užití špatných SEO technik nejen přijdete o peníze, ale znevýhodníte si svůj firemní web na měsíce nebo roky dopředu.

O.: A když už si člověk najímá profesionála nebo agenturu, na co by měl především koukat? Jak ví, že volí ty správné lidi?

N.V.: Myslím, že nejdůležitější je dívat se na předešlé reference. Má-li daný člověk jasně prokazatelné výsledky, už se v oboru pohybuje nějakou dobu, pak je velká pravděpodobnost, že vybíráte správně.

Rozumím, že mnoha klientům jde také o to, aby získali co nejvíce za své peníze, tj. neplatit zbytečně příliš mnoho, ale je třeba počítat s tím, že efektivní kampaně, které přinesou výsledky a neohrozí váš web a firmu, například u SEO začínají někde na 4000 Kč měsíčně (minimum). Bohužel se také stává, že někteří klienti hledají levnější varianty, zaplatí jednorázově nebo jednou za čas pár stovek nebo nějakou tu tisícovku, a pak se diví, že se jim kvůli špatným technikám najednou propadají pozice a návštěvnost mizí. Na to prosím pozor.

O.: Je něco, co bys na závěr chtěl říct čtenářům? Nějaké doporučení nebo tip?

N.V.: Určitě se online marketingu neobávejte, i když se to někdy může zdát komplikované. Je to stále rozvíjející se oblast a v naší době už se tam opravdu pohybuje velký potenciál. Každá firma, která internetu nevyužívá tolik, jak by mohla, nechává – jak se říká – „peníze na stole“.

Děkujeme za odpovědi na naše otázky.

2Jak jste mohli slyšet, rozhodně neexistuje důvod, proč byste i Vy nemohli využít internetový marketing. Dnes skutečně patří ke klíčovým součástem úspěšného byznysu.

Pokud byste měli jakýkoliv dotaz na Nicolase Vrbu, neváhejte ho kontaktovat prostřednictvím webové stránky na adrese NicolasVrba.cz nebo přímo na email info@nicolasvrba.cz

O autorovi zlak

Komentáře

Emailová adresa nebude publikována. Povinné pole jsou označena *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

CommentLuv badge

Nahoru na stránku
Starší příspěvky:
Migrace webu a SEO pro maloobchod

Migrace stránek je procesem, kterému bude muset v určitém okamžiku čelit většina maloobchodníků, aby během růstu jejich podnikání drželi krok s vyvíjejícím...

Zavřít