PageRank.cz > Marketing > Ondřej Martinek: Jak začít úspěšně podnikat v oblasti affiliate marketingu
Ondřej Martinek: Jak začít úspěšně podnikat v oblasti affiliate marketingu

Ondřej Martinek: Jak začít úspěšně podnikat v oblasti affiliate marketingu

Partnerský marketing se stal účinnou zbraní internetových firem a zároveň lákavou příležitostí pro celou řadu podnikatelů, kteří hledají ideální směr pro svůj byznys. Nezasvěceným lze affiliate marketing nejsnadněji vysvětlit jako způsob, jak vydělávat peníze on-line tím, že pomáháte s podporou prodeje produktů či služeb, za které dostáváte provize.

Zní to jednoduše a to je také důvod, proč s affiliate začíná stále více lidí. Bohužel s ním i mnoho lidí skončí, protože nemají dostatek zkušeností. Žádný profesionál z nebe nespadl a pokud narazíte na zkušeného affiláka, tak věřte, že i on jednou začínal. Stejně tak jako u všech oborů, tak i u affiliate platí, že cesta nejmenšího odporu vede přes rady zkušenějších. Ty vám umožní vyvarovat se začátečnických chyb a investovat energii do postupů, které mají smysl. Pro rozhovor o affiliate jsme proto sáhli po tom nejpovolanějším člověku, kterým je Ondřej Martinek. Pokud vás affiliate marketing zajímá, jistě zde najdete odpovědi na své otázky a cenné rady, které vám umožní vykročit pravou nohou.

Nejdříve – představ se nám :)

Zdravím, jsem Ondřej Martinek, cca 7 let podnikající, poslední roky mě živí jen a jen affiliate marketing – a to jak z partnerské stránky, tak manažerské.

Pro neznalé – přivádím e-shopům objednávky a získávám za ně provize. A z druhé strany (u jiných programů) mám na starosti celé vedení programu (od návrhu provizního schéma, výběr tech. rešení, napojení na e-shop, správu programu, hledání nových partnerů, až po podporu těch stávajících).

Většinou pracuji na svých affil webech s recenzemi produktů a s velkým množství obsahu (tematické články, tipy, rady, návody, fotky, videa, slovníčky hesel = stavím autoritativní stránky v daných oborech), poslední dobou koketuji se zpracováním datových xml feedů s informacemi o produktech e-shopů = stavím specializované produktové katalogy.

A hlavně hledám průnik obou těchto směrů, které se mohou symbioticky podporovat a zlepšovat svoji stabilitu, výdělky i návštěvnost. O svých zkušenostech píšu na http://www.blog.ondrejmartinek.cz.

Co bys doporučil začátečníkům v oblasti affiliate?

Vzdělávat se – affiliate je jen a jen model spolupráce, aneb možnost jak vydělat na návštěvnosti, kterou jste schopni získat. ALE musíte umět tu návštěvnost na internetu získat = umět on-line marketing. A to výkonnostně zaměřený. Bannery a brandové kampaně vám nepomohou.

Učte se (alespoň základy) SEO, PPC, e-mailingu a nebojte se překonávat překážky – zkuste si klidně jen jednou něco z: recenzí, xml, obsahových webů, sběru e-mailů, … A vše znovu a znovu a znovu. Učení je klíčové pro to, abyste uspěli. A nejenom abyste uspěli jednou, ale dokázali se zlepšovat a pomáhali svým webům růst.

Jaké obory jsou podle tebe v affil nejvýnosnější?

V podstatě všechny, kde je dostatečná poptávka – zdraví, móda, bydlení, finance – ale pro začátečníky jsou to těžké obory, kde se vám bude dařit jen s novým přístupem, dostatkem peněz a hromadou času.

Jednodušší je na začátku si najít menší obor, který nebude tak konkurenční u affiláků (budete se při marketingu „mlátit“ jen s konkurenčními e-shopy/prodejci služeb a ne s dalšími desítkami i stovkami affiláků).

Takové netradiční niky se dají najít v affiliate katalozích či v oborech, které vás baví – affil se dostává i do oblastí mazlíčků/krmiv, piva, ekologie, sportovních potřeb, cukrařiny / pečení, výuky jazyků, PC her a dalších = to jsou všechny obory, které se týkají nějakého koníčku či zájmu.

Když bude bavit zrovna vás, máte na půl vyhráno. Váš web/projekt bude mít důvěru čtenářů, když ho bude vytvářet někdo, kdo danému oboru rozumí a umí poradit.

8604972305_5255ae36df_z

Jaké zdroje inspirace bys našim čtenářům doporučil?

Zahraničí a konkurence = ideální zdroje. Líbí se vám nějaký koncept webu? Pochopte jeho fungování u konkurence a udělejte ho lépe, či po svém. V začátcích těžko vymyslíte něco geniálně fantastického, co tu nebylo a funguje na komerční bázi. Učte se od ostatních a neustále vylepšujte.

Doporučil bys začátečníkovi, aby se věnoval jen 1 affil webu, nebo abych jich dělal desítky?

Na tohle nejsem ten správný, koho se můžete ptát – sám jsem nedávno na svém blogu sepsal svou úvahu/zkušenost (http://blog.ondrejmartinek.cz/co-brzdi-affilaka-v-rustu-ma-zkusenost/), proč mi pomohlo se věnovat více webům, z jiných oborů, jiných stylů/technického řešení/přístupu a teď z toho těžím. Udělal jsem oblouk od pár webů, k desítkám a teď se vracím k menšímu soustředěnému a promyšlenému počtu = tematické weby se navzájem mohou podporovat odkazy, e-maily, návštěvností = nižší náklady = větší výdělek.

Primárně: doporučil bych si zkusit všechny metody/druhy webů, které se dají při výkonnostním marketingu použít – katalogy, blogy, magazíny, autority sites, … je to časově náročné, jde to hodně do šíře a peněz, ale naučíte se neskutečné množství věcí = byť 90 % z nich budou neúspěšné nesmysly. Těch 10 % vám to do budoucna vynahradí.

Jaké nástroje / služby používáš pro „správu“ svých affiliate webů?

V základu Trello (projekty, větší To-do, rozdělování práce), Smartemailing (e-mailingový nástroj), Slack (komunikační aplikace), Smartsupp (livechat s návštěvníky), Buffer (správa sociálních sítí), Dropbox (pro cloudové uložení souborů, záloh apod.), Google Analytics, Sklik/Adwords. Plus běžné desktopové nástroje pro texty, grafiku, úpravu videí, …

Čemu je v affilu potřeba věnovat největší pozornost?

Neustálému vylepšování – svých znalostí, postupů i samotných webů a získávání návštěvnosti. Ruku na srdce – zlaté (v podobě neskutečně jednoduché cesty k penězům) období affilu, díky dříve lehce oblbnutelným vyhledávačům, už jsou dávno za námi. Affiliate se čím dál více profesionalizuje, takže musíte umět držet krok.

Pasivní přijem z jednoho postupu, jednoho typu návštěvnosti, jednoho statického webu už nefunguje. Takže musíte se neustále učit, vylepšovat své projekty/webíky a nevzdávat to. Těch neuspěchů budou klidně i desítky = všichni si tím prošli. Hodněkrát jsem propálil peníze i hromady času – nesmíte to jen vzdát a musíte se učit z vlastních či cizích chyb.

7460432496_10aaff5ee0_o

Za jak dlouho se dá affiliatem získat alespoň „průměrná“ česká mzda?

Nedá se to říct – vždy záleží na tvých znalostech, penězích na investování (do webu, nástrojů, návštěvnosti, …) a času/práci, které dokážeš investovat. Tyhle 3 věci jsou základ – můžeš mít jen 2 z nich, ale tu třetí musíš vyrovnat jinak (chytrostí, pílí, časem, nadšením, …).

Znám lidi, kteří to v novém oboru zvládnou za den/týden (týden, aby se mohli rozkoukat), ale jsou to profíci. Začátečník v online marketingu se na to může dostat i za půl roku, ale musí neskutečně makat na svém vzdělávání, všechny peníze vracet zpět do růstu a pořád makat.

Reálně se dá na takový čistý příjem dostat za rok – ale stále to nepůjde bez práce, hromady času na učení a nevzdávání se při prvních nezdarech (klidně i desítkách nezdarů).

Nakonec jeden TIP z praxe pro začínající affiláky?

V affilu není nikde ukrytý bájný pasivní příjem. Je to podnikání jako jiné = makejte na sobě a vrátí se vám to násobněkrát.

O autorovi Makawiel

3 komentáře

  1. Namísto Trella může dost dobře posloužit http://www.Freelo.cz – zkuste, je zdarma pro 2 projekty a tým do 3 osob.

Komentáře

Emailová adresa nebude publikována. Povinné pole jsou označena *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

CommentLuv badge

Nahoru na stránku
Starší příspěvky:
Jak oslovit uživatele reklamou na Gmailu?

Reklamou na Gmailu nám dal Google další příležitost, jak oslovit lidi, kteří jsou často online a pravidelně kontrolují svou emailovou...

Zavřít