Online marketing je v dnešním digitálním světě klíčovým nástrojem pro růst a úspěch firem. K těm nejúčinnějším strategiím výkonnostního online marketingu patří SEO a PPC. Co si pod těmito zkratkami představit a jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? V článku se podíváme na oba přístupy a jejich výhody, abyste zjistili, který z nich je pro váš byznys vhodnější.
Co je SEO?
Zkratka SEO znamená Search Engine Optimization neboli proces optimalizace webových stránek pro vyhledávače. Laicky řečeno jsou to kroky, které vedou k lepší viditelnosti ve výsledcích vyhledávání. Cílem je získat organicky co nejlepší pozici ve vyhledávačích, a tím zvýšit organickou návštěvnost webu. Vyšší návštěvnost totiž může přinést více potenciálních zákazníků, a tím i více prodejů. SEO mají pod palcem specialisté, kteří provádí audit webu – díky tomu zjistí, jak moc je váš web optimalizovaný. Následně zvolí vhodnou strategii, abyste dosáhli vámi zvoleného cíle. Mezi techniky, pomocí kterých se web optimalizuje, patří například:
- analýza klíčových slov,
- revize a úprava obsahu – aby byl srozumitelný pro cílovou skupinu, a zároveň obsahoval relevantní klíčová slova,
- budování zpětných odkazů,
- kontrola technických prvků webu – například indexace stránek nebo responzivita.
Proč investovat do SEO?
Investice do SEO se vyplatí hned z několika důvodů. V první řadě jsou organické výsledky vyhledávání pro uživatele mnohem důvěryhodnější než placená reklama. Pokud se váš web tedy zobrazí na první stránce organicky, zvyšuje se pravděpodobnost, že mu lidé dají přednost. Je to tedy skvělý způsob, jak zvyšovat návštěvnost stránek a zlepšovat konverzní poměr. Jeho budování sice nějakou dobu trvá, ale z dlouhodobého hlediska je to udržitelný zdroj návštěvnosti bez nutnosti placení za každý klik.
Co je PPC?
PPC neboli Pay-Per-Click, je forma placené reklamy, při které platíte za každý klik na vaši reklamu. Nejčastěji se využívá prostřednictvím Google reklamy. Funguje to tak, že si v nástroji Google Ads nebo Sklik vytvoříte reklamní kampaň, která má textovou podobu. Zvolíte si, na jaká klíčová slova se chcete zobrazovat a daný vyhledávač bude váš web ukazovat na vrchních pozicích ve výsledcích vyhledávání. Vy si tímto způsobem v podstatě kupujete reklamní prostor, platíte ale za každý proklik uživatelů na vaši stránku.
SEO vs. PPC
Hlavním rozdílem mezi SEO a PPC je způsob, jakým získáváte návštěvnost na své webové stránky. SEO se zaměřuje na organické výsledky vyhledávání a snahu zlepšit vaši pozici ve vyhledávačích pomocí optimalizace obsahu a technických prvků. PPC je naopak placená reklama, která vám okamžitě zajistí viditelnost ve vyhledávání.
Co se vyplatí víc?
Správná odpověď na tuto otázku závisí na konkrétních potřebách a cílech vašeho podnikání. Pokud chcete trvalý a stabilní zdroj návštěvnosti, vsaďte na SEO. Z dlouhodobého hlediska to může být i levnější varianta. Jestli ale potřebujete výsledky okamžitě, PPC je rychlý způsob, jak zvýšit návštěvnost webu, a tím i prodej.
Ideálním řešením může být kombinace obou přístupů. Na určitá klíčová slova se například bude váš web zobrazovat organicky, na jiná použijete placenou reklamu. Možností, jak využít výkonnostní marketing pro svůj byznys, je spousta. Pokud si sami nevíte rady, obraťte se na zkušenou marketingovou agenturu, která zvládne pokrýt veškeré aktivity.
Zdroj obrázku: Sutthiphong / stock.adobe.com