Kamkoliv se podíváme, tak tam se to hemží weby, které jsou vytvořeny v tzv. flat designu. Tedy v dvourozměrném designu bez stínů a dalších „zbytečností“.
Webdesign prochází právě významnou proměnou od 3D designu a skeuomorfismu k minimalistickému a jednoduchému flat designu. Základem flat designu jsou jednoduché prvky a jednolité kontrastní barvy. Podíváme se tedy na to jaké má tento nový směr klady a zápory.
Pomíjivý trend, či revoluce?
Každá stránka vytvořená v současné době stylem flat design přitahuje pozornost designerů, bloggerů a běžných uživatelů. I přesto je však otázkou udržitelnost tohoto směru. Někteří designéři jsou toho názoru, že stránky, které se vytvářejí s nejnovějšími trendy, v tomto případě flat designu, jsou velice pomíjívé a budou se muset redesignovat dříve, než jiné stránky.
Jednodušší rozhraní, ale horší použitelnost?
Flat design se výborně implementuje na mobilní zařízení, kde uživatel nemusí zoomovat a přesto vidí, která část textu je odkaz. Navzdory tomu je však otázka, jak se tento design bude chovat např. na e-shopech, jestli jim bude klesat konverzní poměr, budou lidé hledat tlačítko „vložit do košíku“, či jej zákazníci intuitivně naleznou, protože bude výrazně barevně odlišené… To je otázka, na kterou přinese odpověď až čas a testování.
Barva jako mocný nástroj, ale je dostačující?
Jedním z nejdůležitějších prvků flat designů je barva a její kontrast. Protože je tento styl tak minimalistický, jedná se o jediný komunikační prvek mezi stránkou a uživatelem. Jak jinak je možné vést uživatele směrem, kterým chce daná stránka? Nástroje pro toto jsou u flat designu velice omezené, lidé jsou zvyklí na tlačítka, která nejen jako tlačítka fungují, ale také tak vypadají. Jestli si uživatelé zvyknou na jednoduchost ukáže až čas.
Jednoduchý a svěží, ale pro leckoho ne dost přitažlivý…
Čistý a precizní – to jsou slova, která vyznačují nový směr jménem flat design. Tlačítka, tvary, linie i rohy mají minimalistický vzhled. Zdá se, že se jedná o dokonalý směr, mnozí však argumentují tím, že je až moc jednoduchý… Nedává příliš prostoru pro kreativitu, je spíše funkcionalistický a suše čistý.
Webdesign se stále vyvíjí a rozhodnutí, zda bude web navržen ve flat designu, či skeuomorfismu je čistě na designéru a zákazníkovi. Je nutné přihlédnout na funkci webu a také na to, kdo je jeho zákazníkem, čtenářem, či uživatelem. Faktem je, že flat design je v současné době nejvýraznějším trendem, jedná se však pouze o jeden z mnoha směrů, který si určitě najde své uplatnění. Nebude ale fungovat pro všechny druhy aplikací a webů.