Seriál: Obsahový marketing v praxi – podklady pro obsahovou strategii (2. díl)

Seriál: Obsahový marketing v praxi – podklady pro obsahovou strategii (2. díl)

Obsahová strategie má podobný účel jako analýza klíčových slov v SEO. Představuje základní krok pro provozování úspěšného webu. A stejně jako je analýza klíčových slov mnohem víc než jen tabulkou vyhledávaných frází, kvalitní obsahovou strategii tvoří něco víc než jen seznam navržených témat.

Pokračujeme v seriálu o obsahovém marketingu. V prvním díle jsme si řekli, co je to kvalitní obsah a jaký má význam. Nyní se budeme věnovat jednomu z prvních kroků – setřídění podkladů pro obsahovou strategii.

Obsahová strategie jako váš pevný odrazový můstek

Většina návštěvníků internetových stránek přichází z neplacených zdrojů – vyhledávačů, sociální sítí, blogů. Firmy si uvědomují důležitost prvotřídního obsahu a investují do něj. Inbound marketing, obsahový marketing, budování značky – to jsou dnes velmi vyhledávané pojmy. Jak ale skutečně začít?

Poslední roky se na provozovatele webových stránek valí doporučení o budování kvalitního obsahu – takového, který návštěvníky přemění na věrné zákazníky a který bude sdílen a používán. Jenomže jak mají majitelé webů takové doporučení převést do praxe? Jen málo z nich přijde s něčím konkrétním. Ostatní to buď vzdají, nebo spustí partnerský web a budou doufat, že si získají zájem návštěvníků.

Právě v tomto směru pomůže obsahová strategie. Pokud si ji necháte vytvořit od odborníka, získáte cennou zpětnou vazbu. Budete vědět, jaký obsah bude vhodný pro vaše stránky. Zjistíte, jak naplánovat tvorbu příspěvků podle členů vašeho týmu, rozpočtu nebo plánových změn, mezi něž patří například rozšíření sortimentu.

Obsahová strategie není seznam možných témat

Kvalitní obsahovka vás spolu s radami obsahového stratéga nasměruje správným směrem. Spíše než konkrétními příspěvky se zabývá celkovým přístupem k tvorbě a propagaci. Obsah totiž neslouží pouze ke zvýšení návštěvnosti. Musí motivovat k akci. Bez účinné výzvy k akci se jedná o pouhý shluk informací, za které jste zbytečně zaplatili.

Představte si, že vytvoříte podrobný návod na používání produktu. Výsledný obsah vás bude odlišovat od konkurence a bude užitečný pro návštěvníky. Ti se o něm ale nedozví, protože jste prostředky investovali pouze do tvorby, ale na propagaci nezbylo místo. Předběhne vás konkurence s méně kvalitními příspěvky. K takovým situacím dochází v praxi často.

Tvorba obsahu vyžaduje komplexní přístup. Jedná se sice o větší časovou i finanční investici, ta se ale mnohonásobně vyplatí. Atraktivním obsahem oslovíte svou cílovou skupinu a navíc ušetříte čas a prostředky, které byste jinak věnovali na neefektivní postupy.

Které podklady získat pro obsahovou strategii?

Ať už se rozhodnete sestavit si obsahovou strategii sami, nebo využijete služeb profesionála, budete potřebovat základní podklady. Jejich seznam najdete níže. Některým z nich se budeme věnovat podrobněji na konci článku.

Nutné informace pro sestavení obsahové strategie:

  • Typ vašeho webu (informační web, e-shop, katalog)
  • Výběr klíčových slov
  • Cílová skupina
  • Stanovení cílů
  • Seznam stránek
  • Typy a druhy obsahu
  • Stávající obsah
  • Analýza konkurence a jejích postupů
  • Poznání prodejních argumentů
  • Rozpočet
  • Délka propagace
  • Možnost měnit a přidávat obsah
  • Partneři
  • Technické řešení
  • Aktivní spolupráce všech stran – na případové studii použití produktů atd.
  • Dříve použité metody
  • Stávající odkazy
  • Plánovaný další rozvoj webu (změna sortimentu, redesign stránek, vyšší budget atd.)
  • Rozvržení prvků na webu

Typ vašeho webu

Něco jiného bude vhodné pro e-shop, něco pro magazín. Aby to však nebylo příliš jednoduché, někdy se různé typy webu prolínají. Magazín, jehož účelem je podpora e-shopu, musí být koncipován tak, aby čtenáře motivoval k nákupu.

Výběr klíčových slov

Pokryjte důležité fráze z vašeho oboru. Zaměřte se nejen na hlavní obecná klíčová slova, ale i na ty méně hledaná. Longtail představuje v mnoha oborech většinový podíl z návštěvnosti.

Cílová skupina

Víte, pro koho tvoříte obsah? Jsou vaši návštěvníci manažeři, kteří počítají každou minutu, nebo teenageři trávící hodiny na sociálních sítích? Vytvořte persony vašich návštěvníků. To vám umožní lépe připravovat příspěvky.

Analýza konkurence

Důkladně prostudujte vaši konkurenci. Zjistěte, odkud získává návštěvníky a které metody obsahového marketingu používá a co naopak zanedbává. Je zde šance, že objevíte mnoho příležitostí.

Infografika: 7 kroků k úspěšné obsahové strategii

Infografika: 7 kroků k úspěšné obsahové strategii

Infografika: 7 kroků k úspěšné obsahové strategii


O autorovi